Blog Podatkowy

Bieżące informacje o prawie podatkowym.

Sklep internetowy a podatki

W obecnych czasach postęp technologiczny stale rośnie na sile, a wygoda wynikająca z możliwości handlu drogą internetową jest bez wątpienia ogromnym luksusem i ułatwieniem dla współcześnie żyjącego społeczeństwa. Dana forma robienia zakupów odznacza się przede wszystkim tym, iż nie trzeba wychodzić z zacisza własnego domu – wystarczy mieć zaledwie dostęp do Internetu oraz sprawny komputer. Oszczędza to nie tylko mnóstwo czasu, ale także wysiłku związanego z szykowaniem się na zakupy. Co więcej, w Internecie można kupić teraz dowolny towar – produkty spożywcze, ubrania, mieszkania, a nawet meble czy też kosmetyki. Istnieją różne rodzaje handlu internetowego. Jednym z nich jest handel bezpośredni, odbywający się wyłącznie przez sieć. Innym rodzajem jest pośredni, odznaczający się tym, iż płatność odbywa się przez Internet, natomiast dostawa towarów bądź też danej usługi odbywa się już w sposób bezpośredni. Z kolei handel hybrydowy odbywa się pośrednio, ponieważ wszystkie czynności związane z transakcją następują drogą internetową poza płatnością. Sklep internetowy należy prowadzić w odpowiedni sposób, a przed jego założeniem konieczne jest wykonanie kilku kroków. Należy pamiętać o rejestracji działalności gospodarczej oraz założenie rachunku bankowego przeznaczonego specjalnie dla firmy. Trzeba również wystąpić o numer REGON oraz NIP, a także zgłosić ubezpieczenie społeczne oraz... Więcej

Skuteczna windykacja – Skuteczny sposób?

Windykacja stanowi proces mający na celu odzyskanie należności od dłużnika. Jak zatem przeprowadzić wysoce skuteczną windykację oraz jakie narzędzia okażą się najbardziej efektywne i pozwolą uzyskać naszą należność w szybki sposób? Przede wszystkim, pamiętajmy o tym, że każdy przypadek jest inny w związku, z czym wymaga indywidualnie dobranej strategii działania. Proces windykacji nie należy do najłatwiejszych, jednak można opracować odpowiednie działanie, które odznaczając się sporym zaangażowaniem w znaczącym stopniu zmniejszy jego złożoność. W przypadku, gdy dłużnik zgadza się na współpracę oraz wykazuje się widoczną chęcią spłaty długu, proces windykacji nie jest zbyt skomplikowany oraz komunikacja ma charakter czysto informacyjny. Nie jest konieczne zatem korzystanie z rozmaitych narzędzi, które mają na celu odzyskanie należności dla wierzyciela. Inaczej wygląda jednak sytuacja w przypadku, gdy osoba zadłużona wyraźnie unika odpowiedzialności oraz odmawia współpracy. Wówczas należy zastosować bardziej intensywne narzędzia komunikacji. Osoba pracująca w firmie windykacyjnej w stanowczy sposób przedstawia wtedy możliwe kary i sankcje wynikające z braku spłacenia długu. Należą do nich między innymi wpis o nierzetelnym kontrahencie w biurach informacji gospodarczej, ale może dojść nawet do złożenia wniosku o upadłość danego przedsiębiorstwa. By sprawnie odzyskać dług, czasami jedyną opcją jest windykacja drogą sądową. Ma to miejsce, gdy negocjacja z dłużnikiem nie przyniosła oczekiwanych rezultatów. Windykacja sądowa obejmuje uzyskanie sądowego nakazu zapłaty, który stanowi jednocześnie podstawę do egzekucji komorniczej. W zależności od nastawienia osoby zadłużonej stosuje się różne narzędzia. Jeśli osoba wykazuje sie chęcią współpracy oraz nie kwestionuje swojego długu, nie ma potrzeby korzystania z intensywnych środków komunikacji. Natomiast, jeśli mamy do czynienia z trudniejszym klientem, należy pierw odpowiednio często uświadomić go o sankcjach oraz stanowczo informować o konsekwencjach takiego... Więcej

Rozłożenie płatności na raty a korekta kosztów podatkowych

W 2013 roku nowelizacją ustaw o podatkach dochodowych został wprowadzony przepis, którego celem było zapobieganie zatorom płatniczym. Zgodnie z treścią nowego przepisu, w przypadku zaliczenia w koszty uzyskania przychodu kwoty wynikającej z faktury lub innego dokumentu, a następnie braku uregulowania należności, podatnik ma obowiązek po upływie określonego terminu zmniejszyć koszty uzyskania przychodu o kwotę wynikającą z nieuregulowanego dokumentu. Moment dokonania zmniejszenia zależny jest od terminu płatności należności. W przypadku późniejszego uregulowania należności, koszty mogą zostać ponownie zwiększone o uregulowaną sumę. W art. 15b Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wskazane zostały dwa terminy obligujące do korekty kosztów z tytułu niezapłaconych faktur, lub innych dokumentów: 1) 30 dni od daty upływu terminu płatności, lub 2) 90 dni od daty zaliczenia tej kwoty do kosztów uzyskania przychodów, jeżeli termin płatności jest dłuższy niż 60 dni. Punkt drugi powyższego przepisu rażąco narusza prawo swobody zawierania umów określone w art. 353 Kodeksu Cywilnego. Zgodnie z tym przepisem swoboda umów oznacza zasadę prawa zobowiązań polegająca na przyznaniu podmiotom prawnym ogólnej możliwości zawierania i kształtowania treści umów w granicach zakreślonych przez prawo. W obrocie gospodarczym nierzadko zdarza się, że podmioty zawierające ze sobą kontrakty umawiają się, z różnych powodów, na długie terminy płatności, często przekraczające 60 dni, lub na płatność ratalną za dostarczony towar. Na gruncie tak brzmiącej regulacji, organy podatkowe, stosując wykładnię językową powyższych przepisów, wypracowały jednolitą linię orzecznictwa stanowiącą o tym, że płatność za faktury dokonana po 90 od momentu ujęcia w kosztach uzyskania przychodów powoduje konieczność korekty kosztów zgodnie z art. 15b Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W omawianej, niekorzystnej dla podatników, sytuacji wypowiedział się Sąd Administracyjny w Warszawie... Więcej

Poinformuj mnie o nowym poście

Zapisz się do naszej listy subskrybentów.  Otrzymasz maila gdy pojawi się nowy wpis.

Zapisz mnie
Na tej stronie używamy plików cookie, by móc świadczyć Ci usługi. Korzystając z niej, zgadzasz się na to. Nasz regulamin
Rozumiem
x